Pagina's

zondag 28 oktober 2012

Basis patroon slof sokken

Voor een traktatie van mijn nichtje heb ik voor de hele klas slof sokken gemaakt.
Deze sokken heb ik aan de hand van een basis patroon allemaal verschillende gemaakt, maar de slof zelf is steeds het zelfde. De jongens sloffen staan op de achterste rij (7 paar ) Daarvoor staan de meisjes sloffen (9 paar) en natuurlijk voor aan de sloffen voor de juf.




De sloffen voor de juf zijn van Garnstudio, ik heb ze wel wat aan gepast, want ik vond ze zelf erg groot uitvallen.


Hieronder het patroon.



Haak patroon slof sokken
Haaknaald 4 en ik heb Wibra wol gebruikt.


Maat 35/36/37
Haak  5 losse
1e toer : haak 10 stokjes in de ring sluit met een halve vaste
2e toer: haak op elk stokje 2 stokjes sluit met een halve vaste
3e toer : Haak *2 stokjes, 1 stokjes *  herhaal *_* sluit met een halve vaste
4e tot 6e toer  Haak op elk stokje een stokje
 7e Toer Haak op elk stokje een stokje, maar de laatste 2 stokjes niet. Keer het werk.
Haak nu nog 9 toeren stokjes
Sluit de naad binnenste buiten van de hiel met halve vasten.
Haak vasten lang in instap van de slof


Maat 38/ 39

Haak  5 losse
1e toer : haak 10 stokjes in de ring sluit met een halve vaste
2e toer: haak op elk stokje 2 stokjes sluit met een halve vaste
3e toer : Haak *2 stokjes, 1 stokjes *  herhaal *_* sluit met een halve vaste
4e Toer : haak *2 stokjes, 1 stokje, 1 stokje , * Herhaal *_*
5e toer tot 8e toer  Haak op elk stokje een stokje
9e toer : Haak op elk stokje een stokje maar haak de laatste 3 niet. Keer het werk
Haak nu nog 10 toeren met stokjes
Sluit de naad binnenste buiten van de hiel met halve vasten
Haak vasten langs de instap van de slof.


10 opmerkingen:

  1. mag ik gezellig je 15e volger zijn ☺
    wat ontzettend mooi gemaakt en wat een tof idee
    lieve groet jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooh... zo schattig! :)

    Mag ik me even voorstellen? Ik ben Poekie, een lieve ondeugende (gebreide :)) kat... Ik bezorg de kinderen in het ziekenhuis handgemaakte knuffels (haken, breien, naaien). Binnenkort bestaat het Poekie-project 1 jaar!! Kom je eens een kijkje nemen op het Poekie-blog?

    Lieve groetjes, Saskia & Poekie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat lief van je dankjewel Tammie, ik heb gekeken maar ik snap niet zo goed hoe het werkt, moet ik nu iets doen dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo, wat een leuke slofjes. Ik wil ze graag gaan maken. Ik heb nog een wat restjes wol maar weet niet of dit genoeg is. Hoeveel gram wol heb je ongeveer nodig voor maat 38/39 met een haaknaald 4?
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op hoeveel steken moet je uitkomen als je jet eerste gedeelte. Klaar hebt voor jr met het rechte stuk begint

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heb je ook het patroon al vanaf maat 19 tm 30

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi! Ik wil graag slofjes maken voor een kindje met schoenmaat 14 hoe kan ik het patroon aanpassen? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen